Den moderna teknikens inverkan på hundägarens vardag har tidigare varit relativt begränsad. Sociala medier och näthandel i all ära, men de senaste decennierna har det mest i övrigt varit sig likt. Nu får vi dock möjligheten att utföra veterinärbesök på distans via mobilen, tack vare FirstVet och deras revolutionerande tjänst.
Jag har fått möjlighet att intervjua Gabriel på FirstVets marknadsavdelning. Han berättar om företagets tjänst och varför du som hundägare borde ladda ner deras app (om du ännu inte har gjort detta). Vi kan även rekommendera dig att läsa vår recension av FirstVet för mer information!

Hej Gabriel! Skulle du kunna börja med att berätta lite om dig själv och ditt arbete hos FirstVet?
Mitt namn är Gabriel, jag jobbar med marknadsföring på FirstVet. Vi skapar reklaminnehåll och arbetar för att alla svenska djurägare ska känna till FirstVet.
FirstVet gör det möjligt för djurägare att träffa veterinär i mobilen istället för att behöva ta sig till en veterinärklinik. Detta är förstås ett bekvämt och tidseffektivt sätt att få rådgivning, inte bara för de hundägare som bor långt ifrån närmaste veterinär.
Är det främst den geografiska aspekten och bekvämligheten där ni ligger i framkant, eller vilka skulle du säga är era främst försäljningsargument?
Det finns många anledningar att vända sig till oss innan man bestämmer sig för att besöka sin lokala veterinärklinik. Ett bra exempel är som du nämner att du har långt bort till din veterinärklinik och helst undviker att åka in, då hjälper vi dig att avgöra om det fysiska veterinärbesöket är nödvändigt eller om du kan få behandling på plats.
Många besöker oss också för djurets skull, att ta sig till veterinären är ju inte roligt för något husdjur då det ofta är mycket andra djur och intryck på platsen. När djuret får stanna hemma håller det sig lugnt under hela besöket – då är det lättare för våra veterinärer att avgöra vad som är fel.
Att FirstVets tjänster ingår i alla svenska djurförsäkringar och är därmed gratis för väldigt många gör att många besöker oss för att säkerställa att det fysiska besöket är nödvändigt. Det finns många anledningar helt enkelt!
Det faktum att FirstVets veterinärer finns tillgängliga alla dagar mellan 07.00 och 00.00 gör att ni även sticker ut på ytterligare ett sätt när det kommer till tillgängligheten. På er hemsida och i appen kan man också se hur lång tid som återstår till nästa tillgängliga veterinärtid. Hur lång väntetid är det generellt sett, och skiljer den sig mycket åt mellan olika tider på dygnet eller mellan vardag och helg?
Vi har olika många besökare på olika tider på dygnet, detta anpassar vi oss efter. Vi schemalägger beroende på efterfrågan och har oftast en väntetid på 15-30 minuter oavsett när på dagen du kontaktar oss.
Ert företag grundades 2016 och har på kort tid etablerat sig som den ledande aktören när det kommer till veterinärbesök i mobilen. Hur har responsen varit – är den överväldigande positiv eller finns det en utmaning i att ändra det sätt på vilket vi väljer att konsultera en veterinär?
Vi ser att djurägare är redo för vårt erbjudande. Många är vana vid olika digitala vårdtjänster för människor och har saknat en oberoende sjukvårdsrådgivning för djuren. Det tar oftast bara ett enda besök, sedan är vi en naturlig del av djurägarens val av vård i framtiden.
Vi har idag över 99% kundnöjdhet och över 200 000 människo-medlemmar och ännu fler djur!
Jag kan tänka mig att möjligheten att införskaffa fästingskydd via ett videomöte med veterinär har varit väldigt populär under fästingsäsongen. Vilka andra situationer står högt upp på listan över vanliga anledningar att era veterinärer kontaktas av hundägare?
Vårt vanligaste besök består av besvär med mage eller tarm, det vill säga hundar eller katter som kräks eller har diarré. Vanligt är det också med sårvård och hosta. När det kommer till djurvård så söker man sig till oss med ett besvär, orsakerna till besvären är dock ofta väldigt olika.
Det är kostnadsfritt för alla med djurförsäkring att konsultera en veterinär via FirstVet. Detta är en anledning så god som någon att teckna en hundförsäkring. Tjänsten är dock även öppen för ägare till djur som är oförsäkrade, med skillnaden att man då själv får stå för kostnaden. Ni har nyligen även öppnat upp tjänsten för grisar och kor. Kan det bli aktuellt att utöka den med ytterligare djur i framtiden?
Vi tar idag emot alla tama djur och boskapsdjur. Det inkluderar hundar, katter, gnagare, ödlor, ormar, spindlar, fåglar, fiskar, hästar, kossor, grisar, får och höns. Vi har över 150 veterinärer och specialister anknutna och kan därför hjälpa alla djur. Undantaget är vilda djur som älg, rådjur, grävling och liknande djur.
Ni kan både hjälpa till genom att göra en bedömning av huruvida ett ärende är akut eller om det är mindre brådskande och kan avhjälpas genom ett videosamtal. Förutom råd kan man alltså erhålla antingen direkt behandling eller en remiss till den lokala veterinären.
Hos FirstVet kan man som hundägare även få hjälp med beteenderådgivning, bland annat om det är så att ens hund är rädd, stressad, nervös, aggressiv, har separationsångest eller skäller mer än önskat. Denna del av tjänsten prissätts dock individuellt och täcks inte av försäkringen. Upplever ni att många tar chansen att få rådgivning kring hundens beteende, eller är detta en problematik som lätt hamnar lite i skymundan jämfört med mer traditionella veterinärärenden?
Vi har regelbundna besök hos våra beteenderådgivare inom katt och hund. Beteenderådgivning fungerar väldigt bra genom ett videosamtal då det inte sker några faktiska undersökningar som kräver att man är på plats fysiskt. Vi arbetar med två av Sveriges främsta beteenderådgivare inom sitt område – Caroline Alupo för hundar och Susanne Hellman Holmström för katter.
Förutom att det är möjligt att ta del av er tjänst direkt i webbläsaren på datorer har ni även en app för iOS och Android som går att ladda ner via respektive appbutik. Fler än 50 000 Androidanvändare har redan laddat ner appen och den verkar även gå bra i App Store. Av vilka anledningar tycker du avslutningsvis att de hundägare som ännu inte har laddat ner den bör göra detta?
FirstVet är en naturlig del av vårdprocessen för många svenska djurägare och bör vara det för alla. Att registrera sitt djur i förväg kan vara smart då man ofta inte har tid med det om olyckan är framme.
När du registrerat ditt djur i får du också skräddarsydda tips via appen för just ditt husdjur, du får också varningar eller uppmaningar om det går smittor eller liknande i ditt område. Ett smart sätt att hantera livet med husdjur på!