Intervju med MG Events đŸŸ


MG Events rosetter

Du som stÀller ut din hund mellan varven har sannolikt kommit i kontakt med webbplatsen MG Events. Marcus Hjortsberg, namnet bakom denna sajt och tillika affÀrsverksamhet, har varit snÀll nog att ta sig tid att besvara de frÄgor som Hund24.se har stÀllt till honom. Vi hoppas att du som lÀsare ska finna denna matiga intervju med honom intressant och givande!


Hej Marcus! Kan du börja med att berÀtta lite kort om dig sjÀlv och din bakgrund inom hundsporten?

Jag började med att köpa tvÄ dalmatiner nÀr jag var ca 20 Är, dessa tvÄ dalmatiner trÀnade mig i vardagslydnad och jag tror att de tyckte att jag var ganska duktig.

Jag gick nÄgra kurser, valpkurs och vardagslydnad.

Efter det sÄ har jag haft schabrador, 3-vÀgskorsning av tornjak/newfoundland/border collie, briard, cocker spaniel och lite andra hundar/hundraser. Idag finns det briard och cocker spaniel i hemmet.

Jag började vara aktiv inom Svenska Brukshundklubben nÄgon gÄng runt 2007 och var dÄ aktiv i tÀvlingssektor och styrelse pÄ lokalklubbsnivÄ. Jag började trÀna med min dÄvarande valp, Ace som Àr en Briard och idag familjens gamling, och vi tog oss till ElitnivÄ pÄ lydnad men tyvÀrr sÄ skadades Ace, han skar av en sena i en tass med lite större operation som följd och en ganska lÄng tids konvalescens. Vi ÄterhÀmtade oss aldrig helt och Ace fick tyvÀrr pensionera sig i förtid. Ace har dock haft ett fullgott liv och Àr fortfarande lika sugen pÄ trÀning och lek men har tappat sin hastighet pÄ grund av skadan.

Jag blev erbjuden uppdraget som Vice Ordförande i Mellannorrlandsdistriktet av SBK, jag tror det var 2009, min föregĂ„ngare, Birgitta Forsberg, hade lĂ€nge varit ordförande och var aktiv i minst 2 andra föreningar och ville dra ner lite pĂ„ det ideella arbetet, jag valdes dĂ„ in som Ordförande efter 1 Ă„r som Vice Ordförande. Jag fick frĂ„gan pĂ„ SBKÂŽs kongress ganska tidigt (eller, ja, ”frĂ„gan” var fel uttryckt, jag fick nĂ„got dumpat i mitt knĂ€ i princip 😊) om att distriktet skulle hĂ„lla i arrangemanget ”SM Lydnad och Agility 2014”! Jag sa sjĂ€lvsĂ€kert ”SjĂ€lvklart ska vi det! Det Ă€r 40 Ă„r sedan det hölls i vĂ„rt distrikt!”.

SM:et planerades i 3 Är och vid min sida hade jag min föregÄngare som likvÀrdig SM-general, alltsÄ Birgitta. Jag hade ocksÄ min fru, Susann, vid min sida. De bÄda var ett enormt stöd i planering och utförande av SM:et! Vi hade ca 200 funktionÀrer som arbetade ideellt och det var en stor utmaning att styra alla dessa 200 personer, vi har alla lÀrt oss mycket om oss sjÀlva, ideellt arbete och en massa annat pÄ den resan!

Jag har utöver det ocksÄ haft förtroendeuppdrag som LÀnsklubbsordförande pÄ Dalarnas Kennelklubb, kassör i Svenska Briardklubben, samt lite andra mindre uppdrag i olika styrelser pÄ olika poster.


2010 startade du företaget MarcusgĂ„rden och lanserade kort dĂ€rpĂ„ MG Events, en webbtjĂ€nst för administration av hundutstĂ€llningar. Hur sĂ„ddes fröet till denna tjĂ€nst – sĂ„g du sjĂ€lv ett behov för en sĂ„dan eller hur gick det till?

Jag Ă€r en notorisk problemlösare och sĂ„g att det fanns ett behov av en sĂ„dan tjĂ€nst. Jag kunde inte nĂ„got alls om programmering nĂ€r jag bestĂ€mde mig, jag hade aldrig programmerat nĂ„got alls. Det första jag gjorde var att tĂ€nka, jag tĂ€nkte i 6 mĂ„nader innan jag var klar. Jag funderade pĂ„ ”hur bygger man en databas?”, ”vad behöver jag lĂ€ra mig om databaser?”, ”hur programmerar man?”, ”vad Ă€r redundans?”, ”hur Ă€r en hundutstĂ€llning uppbyggd?”, ”vad behöver jag lĂ€ra mig om hundutstĂ€llningar?” osv, osv.

Jag hade fruktansvĂ€rt mĂ„nga frĂ„gor att fĂ„ svar pĂ„ innan jag kunde börja med hela projektet. Jag samlade pĂ„ mig material och kunskap för att kunna starta. Det Ă€r lite som att börja cykla, man börjar med en vinglig fĂ€rd och ramlar mĂ„nga gĂ„nger innan man hĂ„ller sig stadig pĂ„ hjulen. Även dĂ„ man Ă€r stadig pĂ„ hjulen sĂ„ Ă€r man ingen vĂ€rldsmĂ€stare, det tar mĂ„nga Ă„r att bli riktigt bra pĂ„ det man gör!

Jag har fortfarande enormt mycket att lÀra men jag Àr hyfsat duktig pÄ det jag gör idag.

Dock sÄ Àr förarbete och planering det viktigaste sÄ att man inte gÄr vilse, det tar tid och kostar ibland mycket pengar att ha dÄlig planering pÄ fÀrden.

NÀr planeringen Àr gjord, ta ett steg i taget, hÄll blicken nÀra och ta steget. Ibland mÄste man blicka upp igen för att se att man hÄller kursen, men man ska inte springa samtidigt som man tittar efter kursen, man stannar upp. Sedan tittar man ner igen och tar ett nytt steg. FortsÀtt att ta nya steg. Var inte rÀdd för att prova nya saker och testa nya vÀgar, ibland Àr ett nytt spÄr riktigt tomt men ibland sÄ hittar man guldklimpar lÀngs vÀgen.


MG Events har Àven ett digitalt tryckeri för tryck av kataloger, kritiklappar, diplom och annat som arrangörer av hundutstÀllningar behöver.

Min första plan pÄ tjÀnsten www.mgevents.se var att arrangörer skulle administrera pÄ egen hand, jag skulle bara övervaka sÄ att allt fungerade. Det funkade inte riktigt sÄ. Jag satt uppe hela nÀtter, vardag som helg, Àven pÄ julafton, nyÄrsafton och liknande högtider. Jag bestÀmde dÄ att tÀnka om lite, att jag ska administrera allt eller nÀstan allt.

Att administrera en liten hundutstÀllning kan ta sÄ mycket tid som tvÄ mÄnader pÄ heltid, alltsÄ ca 200-300 timmar i arbetstid, anvÀnder man vÄr tjÀnst sÄ tar det ca 30-60 minuter att göra samma sak! Det Àr en tidsbesparing pÄ mer Àn 99 %! VÄr ambition Àr att den tiden ska man lÀgga pÄ att marknadsföra arrangemanget, söka sponsorer och funktionÀrer och annat som gynnar sjÀlva strukturen och upplevelsen pÄ utstÀllningen!

Efter att par Är nÀr tjÀnsten fungerade som vi ville sÄ ökade förfrÄgningar pÄ att fÄ tryckt produkt, alltsÄ att fÄ katalog, diplom etc tryckta ocksÄ.

Undertext pĂ„ MG Events Ă€r ju ”Den totala lösningen för hundevenemang!” pĂ„ grund av att man kan som arrangör ibland behöva kontakta upp till 10 olika leverantörer för att arrangera hundutstĂ€llning, vi vill vara en totalleverantör av tjĂ€nster och produkter till hundutstĂ€llningar men Ă€ven andra arrangemang!

Vi ringbinder, limbinder och hÀftar kataloger, trycker diplom, kritiklappar, resultatlistor och allt annat som kan tÀnkas behövas! Alla filer Àr automatiserade i systemet!


Ni trycker numera Àven upp egna prisrosetter. Vilka Àr de unika försÀljningsargument som talar för att man ska vÀlja MG Shop framför de mer etablerade alternativen?

Det finns tvÄ stora leverantörer av prisrosetter i Sverige, den ena tillverkar i Sverige och den andra importerar frÄn andra lÀnder och sÀljer till arrangörer i Sverige. Vi anser att det saknas en leverantör som gör specialgjorda rosetter till bra priser i Sverige! Vi tillverkar allt för hand, i Sverige i Dalarna, vi har inget lager med standardrosetter, kunden bestÀmmer helt och hÄllet utseendet pÄ de rosetter de köper!

Det rÄder lite begreppsförvirring och en del fakta har med tiden förvrÀngts och tolkats Ät ett hÄll som det inte var tÀnkt.

99 % av hundsverige styrs av SKK, Svenska Kennelklubben, som gĂ„r under FCI vilket Ă€r en global organisation men det finns fler organisationer som ocksĂ„ arbetar med hundar. Andra lĂ€nder har flera olika kennelklubbar men Sverige har endast 1 kennelklubb…nĂ€stan, kan man sĂ€ga.

I Sverige har vi ocksĂ„ Svenska Hundklubben (SHK) vilket inte Ă€r en ”ren” kennelklubb. Svenska Hundklubben Ă€r just det, en hundklubb som har ungefĂ€r samma mĂ„l som Svenska Kennelklubben, att utveckla och frĂ€mja hundar/hundraser samt att arbeta med hund.

Faktum Àr att Svenska Hundklubben var en del av Svenska Kennelklubben för ungefÀr 100 Är sedan. Svenska Hundklubben Àr ungefÀr 1 % av Svenska Kennelklubbens storlek. Det finns Àven andra föreningar utanför Svenska Kennelklubben.

Inom Svenska Kennelklubben sÄ gÀller Svenska Kennelklubbens (och andra föreningar slutna till FCI) titlar, meriter och regelverk.

Inom Svenska Hundklubben sÄ gÀller Svenska Hundklubbens titlar, meriter och regelverk.


MG Events hemsida fick för nÄgot Är sedan en helt ny design och utökad funktionalitet. Som privatperson kan man inte bara hitta utstÀllningar att anmÀla sig till utan Àven dra nytta av andra funktioner. Varför bör man som anvÀndare av tjÀnsten skapa ett konto pÄ MG Events?

Arrangörer kan vÀlja att anvÀnda vÄr direktbetalningstjÀnst och dÄ Àr det fördelaktigt att ha ett konto pÄ www.mgevents.se dÄ anmÀlaren kan vÀlja att betala senare. De loggar dÄ in nÀr de anmÀler, anmÀlan kopplas till anmÀlarens konto och anmÀlaren kan sedan logga in igen och betala vid ett senare tillfÀlle.

Det Àr ungefÀr lite som en varukorg i vilken webbutik som helst, man kan ju lÀgga in varor i varukorg och sedan vÀlja att slutföra ordern genom att logga in och betala vid ett senare tillfÀlle. Utöver det sÄ kan den som har ett konto ocksÄ logga in och kontrollera status pÄ sina anmÀlningar, se vilka som Àr betalda, hantera sina medlemskap som Àr inlagda, skicka nya bekrÀftelser och PM plus en del andra saker.

MG Events webbplats
MG Events webbplats

PĂ„ MG Shops hemsida finns en flik för hundtillbehör – Ă€r detta nĂ€sta steg i er satsning?

JA! Vi har lÀnge velat ha en egen webbutik med hundprylar i alla fÀrger och former!

Dock sÄ gÄr arbetet lÄngsamt men det gÄr framÄt!


Den 30 november förra Äret (2019) arrangerade ni den inofficiella hundutstÀllningen Lussebullen 2019. Var detta första gÄngen den gÄr av stapeln, och hur kom ni pÄ idén att arrangera en egen utstÀllning?

Ja, det Àr första gÄngen den gÄr av stapeln! Nu Àr den slutförd det gick alldeles utmÀrkt! Vi körde ocksÄ StjÀrnskottet 2019 i nÀrheten av StjÀrnsund tidigare i Är. Vi som arbetar pÄ MarcusGÄrden (MG kommer dÀrifrÄn, alltsÄ MG Events, MarcusGÄrdens Events) tycker det Àr roligt att arrangera utstÀllning och vill göra det pÄ vÄrt eget sÀtt.

Alla som arbetar pÄ MG Events Àr aktiva och har varit aktiva under mÄnga Är inom till exempel Svenska Kennelklubben och Svenska Hundklubben. Ibland sÄ har den aktiva delen bestÄtt i att trÀna, tÀvla och gÄ pÄ kurs i de olika organisationerna, ibland har den aktiva delen bestÄtt i att arbeta ideellt i styrelser, sektorer och liknande.

Att arbeta under till exempel Svenska Kennelklubben innebÀr att man ska hÄlla sig till ett regelverk som kan vara ganska omfattande och dÀrför finns ocksÄ utbildning till t.ex. CUA (Cetifierad UtstÀllningsArrangör) vilket jag (Marcus) har gÄtt tvÄ gÄnger.

Vi pÄ MG Events har valt att följa SKK och SHK i deras regelverk. SKK har ett mer omfattande regelverk vilket sÀger sig sjÀlv dÄ SKK Àr sÄ pass mycket större Àn t.ex. SHK, SKK har haft mer tid pÄ sig och mÄnga fler medlemmar som arbetar med regelverket.

Vi kallar vĂ„ra utstĂ€llningar för ”inofficiella” men egentligen skulle vi kunna sĂ€ga att de Ă€r ”officiella”, ”internationella” eller varför inte ”super-duper-mega-ultra-extraordinĂ€ra-intergalaktiskt meriterande utstĂ€llningar”!?

SKK vÀljer att kalla strukturen pÄ sina utstÀllningar för

  • Internationella
  • Nationella
  • Nordic
  • Inofficiella

SHK vÀljer att kalla strukturen pÄ sina utstÀllningar för

  • Internationella
  • Nationella

MG Events vÀljer att kalla sina utstÀllningar för

  • Inofficiella

Vi Àr dock inte tvingade att kalla nÄgot alls för nÄgot alls. Vi Àr ett företag som brinner för att arbeta med hund!

Vi Àr inga konkurrenter till vare sig SKK eller SHK, vi kompletterar marknaden!

Vi har pratat med vĂ€ldigt mĂ„nga utstĂ€llare genom Ă„ren och Ă€r alla sjĂ€lva vana utstĂ€llare, vi kom fram till att de utstĂ€llningar som genererar ”officiella” titlar och meriter (inom respektive organisation) skapar en del negativa effekter, t.ex. sĂ„ skapar det en del stress och press dĂ„ man ju ”vill vinna” och dĂ€rmed skapas ocksĂ„ konkurrens mellan utstĂ€llarna.

Det Àr ganska naturligt att det blir sÄ, vi anser inte att det Àr fel eller pÄ nÄgot sÀtt ska Àndras.

DÀremot sÄ finns det ganska mÄnga som vill och dÄ ocksÄ behöver trÀna pÄ att stÀlla hund. Inte bara att springa med hunden i ringen, utan ocksÄ vÄga ta steget ut i det okÀnda och svÄrförstÄeliga!

Min första upplevelse av en hundutstÀllning var minst sagt förvirrande!

Jag lĂ€ste pĂ„ sĂ„ gott jag kunde, jag hade med mig uppfödaren till den ras jag hade, jag fick instruktioner av uppfödare, andra kunniga, domaren, ringsekreterarna… jag gick dĂ€rifrĂ„n med fler frĂ„gor Ă€n vad jag hade nĂ€r jag kom till utstĂ€llningen.

De flesta frĂ„gorna vi fĂ„r innan utstĂ€llning Ă€r t.ex. ”hur hittar jag till utstĂ€llningen?”, ”var gĂ„r jag efter jag har parkerat?”, ”hur fĂ„r jag min nummerlapp nĂ€r jag kommer?”, ”hur ska man springa i ringen?”, ”vad Ă€r en ring?” och mĂ„nga andra grundlĂ€ggande frĂ„gor.

NĂ€r vi har arbetat ideellt och arrangerat hundutstĂ€llning inom t.ex. SKK sĂ„ tenderar alla att fokusera pĂ„ regelverket, vad som mĂ„ste göras enligt regelverket (om man missar viktiga saker i regelverket sĂ„ kan man annars fĂ„ ett ”straff” frĂ„n föreningen, alltsĂ„ SKK), vad som mĂ„ste rapporteras till föreningen i efterhand, hur fĂ„r vi pengar och ekonomin att gĂ„ ihop och andra frĂ„gor som riktar sig till arrangemanget i helhet.

Det Àr bra att det Àr sÄ.

Men, vÄr upplevelse Àr att utstÀllarna blir eftersatta, eller att utstÀllarna kÀnner sig eftersatta, att de inte fÄr den hjÀlp de behöver, att de blir glömda, att arrangemanget endast handlar om att tjÀna pengar.

DÀrför arrangerar MarcusgÄrden hundutstÀllningar!

För att utstĂ€llarna ska fĂ„ chans att trĂ€na pĂ„ Ă„ka till, komma till, vistas pĂ„ och umgĂ„s pĂ„ hundutstĂ€llning under avslappnade former för att sedan kunna Ă„ka pĂ„ ”officiella” hundutstĂ€llningar och fĂ„ de sĂ„ lĂ€nge eftertraktade titlarna och meriterna.


I egenskap av ett litet familjeföretag med ett stort hjÀrta har ni Àven startat MG-hjÀlpen, dÀr ni donerar till olika organisationer. Kan du berÀtta mer om detta arbete?

Även dĂ„ vi Ă€r ett företag som vill tjĂ€na pengar för att överleva sĂ„ har alla i företaget nĂ„gon form av ideellt arbete i ryggsĂ€cken, vi tycker alla att ideellt arbete Ă€r bra för samhĂ€llet, för individen och framförallt hunden!

Hunden har lÀnge varit mÀnniskans följeslagare och förtjÀnar ett bra liv!

DÀrför sÄ skÀnker MarcusgÄrden 5 % av överskottet frÄn hundutstÀllningar hela 2019 till Hundstallet, det blir inte mÄnga 100-lappar men det Àr i alla fall ett bidrag!

MarknadslÀget för hundutstÀllningar Àr dock att om man rÀknar in lön för den tid man lÀgger ner sÄ gÄr man inte plus pÄ arrangemanget.

Anledningen till detta Ă€r att i princip alla utstĂ€llningar arrangeras under ett ideellt tak dĂ€r alla (nĂ€stan alla) arbetar gratis (domare, ringsekreterare fĂ„r arvode (lön), pĂ„ vissa större klubbar, t.ex. lĂ€nsklubbar, sĂ„ fĂ„r ibland ALLA funktionĂ€rer arvode, vilket ibland kan kosta 100 000-150 000kr för ETT arrangemang).

Utöver det ideella arbetet alla pÄ MarcusgÄrden utför/har utfört Ät föreningar som arbetar med hund sÄ finns ju Àven andra intressen och delar i livet.

Vi pÄ MarcusgÄrden har tagit fram och designat t.ex. en rosett för att stödja allas lika vÀrde och rÀtt i samhÀllet!

Rosetten Ă€r i regnbĂ„gsfĂ€rger med texten ”Love Is Love” pĂ„ mittenbandet och ett hjĂ€rta pĂ„ mittenknappen, trycket pĂ„ sidobanden Ă€r hjĂ€rtan och Ă€r tryckt i 6 olika fĂ€rger, alltsĂ„ samma som regnbĂ„gsfĂ€rgerna.

5kr för varje sÄld rosett doneras till organisation som vi valt.

Kommande Ă„r sĂ„ kommer vi att ta fram rosetter för olika Ă€ndamĂ„l, t.ex. ”Aldrig ensam” för att stötta organisationer som arbetar med psykisk ohĂ€lsa.


Vilka tips skulle du avslutningsvis vilja skicka med till den mindre erfarna hundutstÀllare som har tÀnkt stÀlla ut pÄ Lussebullen eller nÄgon annan utstÀllning framöver?

MarcusgÄrden kommer under 2020 att arrangera hundutstÀllning minst 4 dagar, varav en av utstÀllningarna Àr en 2-dagars utstÀllning!

  • 16-17 maj i StjĂ€rnsund
  • 8 augusti i StjĂ€rnsund
  • 28 november i Avesta

VĂ„ra rĂ„d till alla som ska stĂ€lla hund oavsett om det Ă€r hos oss eller andra arrangörer Ă€r att VÅGA FRÅGA!

Det Àr sÀllan ett arrangemang Àr 100% felfritt, oftast sÄ mÀrker inte utstÀllaren att nÄgot har gÄtt snett eller inte gÄtt som det var tÀnkt, det ingÄr liksom i hela upplÀgget.

UtstÀllaren fÄr pÄ nÄgot vis köpa det, det Àr sÄ det Àr.

Arrangören fÄr ocksÄ köpa att utstÀllaren Àr frustrerad och stressad och dÀrför ha lite överseende med det.

Om vi inte hittar förbĂ€ttringsomrĂ„den sĂ„ kan ju inget bli bĂ€ttre. 😉


Till sist vill vi ocksÄ informera om att MG Events och MG Shop Àr till försÀljning!

Ni kanske undrar varför vi sÀljer en lönsam verksamhet?

Det Àr dags för nya saker!

MG Events gĂ„r inte att utveckla mycket mer Ă€n design och ögongodis (www.mgevents.se GÅR att utveckla hur lĂ„ngt som helst men inte inom hundutstĂ€llning, systemet KAN anvĂ€ndas till egentligen vad som helst sĂ„ lĂ€nge det Ă€r ett förfarande med anmĂ€lan, bekrĂ€ftelser, PM och/eller annat utskick. Systemet Ă€r dynamiskt och kan anpassas till vilka grenar, arter, raser, tĂ€vlingar eller, vad som helst!), systemet har fungerat i 10 Ă„r och kommer att fungera i sĂ€kert 10 Ă„r till!

MG Shop och tillverkning av rosetter Àr en komplett verksamhet dÀr det fortfarande finns utrymme för utveckling, det finns nÄgra spÄr man kan utveckla om man vill!

De bÄda verksamheterna gÄr mycket vÀl hand i hand!

Köper man företaget sÄ kan man trycka pÄ knappen dagen efter och pÄbörja tillverkning!

Fram tills dess att företaget sÀlj sÄ fortgÄr verksamheten som vanligt med tillverkning och utveckling och nya kunder Àr vÀlkomna!

Sebastian Liljegren

Sebastian livnÀr sig som frilansskribent samt utvecklar och driver sajter inom en rad olika nischer, dÀribland flera pÄ Àmnet hund. Han har för nÀrvarande sjÀlv tvÄ hundar av rasen eurasier och har periodvis genom livet uppehÄllit sig med fyrbenta djur av olika slag. Sebastian har Àven lÄng och gedigen erfarenhet av att stÀlla ut hund, Àven om han Ätminstone för stunden har dragit sig tillbaka frÄn utstÀllningsringarna för att fokusera pÄ andra aktiviteter. LÀs mer om mig hÀr!

LĂ€mna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *

Senaste artiklarna