Du som ställer ut din hund mellan varven har sannolikt kommit i kontakt med webbplatsen MG Events. Marcus Hjortsberg, namnet bakom denna sajt och tillika affärsverksamhet, har varit snäll nog att ta sig tid att besvara de frågor som Hund24.se har ställt till honom. Vi hoppas att du som läsare ska finna denna matiga intervju med honom intressant och givande!
Hej Marcus! Kan du börja med att berätta lite kort om dig själv och din bakgrund inom hundsporten?
Jag började med att köpa två dalmatiner när jag var ca 20 år, dessa två hundar tränade mig i vardagslydnad och jag tror att de tyckte att jag var ganska duktig.
Jag gick några kurser, valpkurs och vardagslydnad.
Efter det så har jag haft schabrador, 3-vägskorsning av tornjak/newfoundland/border collie, briard, cocker spaniel och lite andra hundar/hundraser. Idag finns det briard och cocker spaniel i hemmet.
Jag började vara aktiv inom Svenska Brukshundklubben någon gång runt 2007 och var då aktiv i tävlingssektor och styrelse på lokalklubbsnivå. Jag började träna med min dåvarande valp, Ace som är en Briard och idag familjens gamling, och vi tog oss till Elitnivå på lydnad men tyvärr så skadades Ace, han skar av en sena i en tass med lite större operation som följd och en ganska lång tids konvalescens. Vi återhämtade oss aldrig helt och Ace fick tyvärr pensionera sig i förtid. Ace har dock haft ett fullgott liv och är fortfarande lika sugen på träning och lek men har tappat sin hastighet på grund av skadan.
Jag blev erbjuden uppdraget som Vice Ordförande i Mellannorrlandsdistriktet av SBK, jag tror det var 2009, min föregångare, Birgitta Forsberg, hade länge varit ordförande och var aktiv i minst 2 andra föreningar och ville dra ner lite på det ideella arbetet, jag valdes då in som Ordförande efter 1 år som Vice Ordförande. Jag fick frågan på SBK´s kongress ganska tidigt (eller, ja, ”frågan” var fel uttryckt, jag fick något dumpat i mitt knä i princip ?) om att distriktet skulle hålla i arrangemanget ”SM Lydnad och Agility 2014”! Jag sa självsäkert ”Självklart ska vi det! Det är 40 år sedan det hölls i vårt distrikt!”.
SM:et planerades i 3 år och vid min sida hade jag min föregångare som likvärdig SM-general, alltså Birgitta. Jag hade också min fru, Susann, vid min sida. De båda var ett enormt stöd i planering och utförande av SM:et! Vi hade ca 200 funktionärer som arbetade ideellt och det var en stor utmaning att styra alla dessa 200 personer, vi har alla lärt oss mycket om oss själva, ideellt arbete och en massa annat på den resan!
Jag har utöver det också haft förtroendeuppdrag som Länsklubbsordförande på Dalarnas Kennelklubb, kassör i Svenska Briardklubben, samt lite andra mindre uppdrag i olika styrelser på olika poster.
2010 startade du företaget Marcusgården och lanserade kort därpå MG Events, en webbtjänst för administration av hundutställningar. Hur såddes fröet till denna tjänst – såg du själv ett behov för en sådan eller hur gick det till?
Jag är en notorisk problemlösare och såg att det fanns ett behov av en sådan tjänst. Jag kunde inte något alls om programmering när jag bestämde mig, jag hade aldrig programmerat något alls. Det första jag gjorde var att tänka, jag tänkte i 6 månader innan jag var klar. Jag funderade på ”hur bygger man en databas?”, ”vad behöver jag lära mig om databaser?”, ”hur programmerar man?”, ”vad är redundans?”, ”hur är en hundutställning uppbyggd?”, ”vad behöver jag lära mig om hundutställningar?” osv, osv.
Jag hade fruktansvärt många frågor att få svar på innan jag kunde börja med hela projektet. Jag samlade på mig material och kunskap för att kunna starta. Det är lite som att börja cykla, man börjar med en vinglig färd och ramlar många gånger innan man håller sig stadig på hjulen. Även då man är stadig på hjulen så är man ingen världsmästare, det tar många år att bli riktigt bra på det man gör!
Jag har fortfarande enormt mycket att lära men jag är hyfsat duktig på det jag gör idag.
Dock så är förarbete och planering det viktigaste så att man inte går vilse, det tar tid och kostar ibland mycket pengar att ha dålig planering på färden.
När planeringen är gjord, ta ett steg i taget, håll blicken nära och ta steget. Ibland måste man blicka upp igen för att se att man håller kursen, men man ska inte springa samtidigt som man tittar efter kursen, man stannar upp. Sedan tittar man ner igen och tar ett nytt steg. Fortsätt att ta nya steg. Var inte rädd för att prova nya saker och testa nya vägar, ibland är ett nytt spår riktigt tomt men ibland så hittar man guldklimpar längs vägen.
MG Events har även ett digitalt tryckeri för tryck av kataloger, kritiklappar, diplom och annat som arrangörer av hundutställningar behöver.
Min första plan på tjänsten www.mgevents.se var att arrangörer skulle administrera på egen hand, jag skulle bara övervaka så att allt fungerade. Det funkade inte riktigt så. Jag satt uppe hela nätter, vardag som helg, även på julafton, nyårsafton och liknande högtider. Jag bestämde då att tänka om lite, att jag ska administrera allt eller nästan allt.
Att administrera en liten hundutställning kan ta så mycket tid som två månader på heltid, alltså ca 200-300 timmar i arbetstid, använder man vår tjänst så tar det ca 30-60 minuter att göra samma sak! Det är en tidsbesparing på mer än 99 %! Vår ambition är att den tiden ska man lägga på att marknadsföra arrangemanget, söka sponsorer och funktionärer och annat som gynnar själva strukturen och upplevelsen på utställningen!
Efter att par år när tjänsten fungerade som vi ville så ökade förfrågningar på att få tryckt produkt, alltså att få katalog, diplom etc tryckta också.
Undertext på MG Events är ju ”Den totala lösningen för hundevenemang!” på grund av att man kan som arrangör ibland behöva kontakta upp till 10 olika leverantörer för att arrangera hundutställning, vi vill vara en totalleverantör av tjänster och produkter till hundutställningar men även andra arrangemang!
Vi ringbinder, limbinder och häftar kataloger, trycker diplom, kritiklappar, resultatlistor och allt annat som kan tänkas behövas! Alla filer är automatiserade i systemet!
Ni trycker numera även upp egna prisrosetter. Vilka är de unika försäljningsargument som talar för att man ska välja MG Shop framför de mer etablerade alternativen?
Det finns två stora leverantörer av prisrosetter i Sverige, den ena tillverkar i Sverige och den andra importerar från andra länder och säljer till arrangörer i Sverige. Vi anser att det saknas en leverantör som gör specialgjorda rosetter till bra priser i Sverige! Vi tillverkar allt för hand, i Sverige i Dalarna, vi har inget lager med standardrosetter, kunden bestämmer helt och hållet utseendet på de rosetter de köper!
Det råder lite begreppsförvirring och en del fakta har med tiden förvrängts och tolkats åt ett håll som det inte var tänkt.
99 % av hundsverige styrs av SKK, Svenska Kennelklubben, som går under FCI vilket är en global organisation men det finns fler organisationer som också arbetar med hundar. Andra länder har flera olika kennelklubbar men Sverige har endast 1 kennelklubb…nästan, kan man säga.
I Sverige har vi också Svenska Hundklubben (SHK) vilket inte är en ”ren” kennelklubb. Svenska Hundklubben är just det, en hundklubb som har ungefär samma mål som Svenska Kennelklubben, att utveckla och främja hundar/hundraser samt att arbeta med hund.
Faktum är att Svenska Hundklubben var en del av Svenska Kennelklubben för ungefär 100 år sedan. Svenska Hundklubben är ungefär 1 % av Svenska Kennelklubbens storlek. Det finns även andra föreningar utanför Svenska Kennelklubben.
Inom Svenska Kennelklubben så gäller Svenska Kennelklubbens (och andra föreningar slutna till FCI) titlar, meriter och regelverk.
Inom Svenska Hundklubben så gäller Svenska Hundklubbens titlar, meriter och regelverk.
MG Events hemsida fick för något år sedan en helt ny design och utökad funktionalitet. Som privatperson kan man inte bara hitta utställningar att anmäla sig till utan även dra nytta av andra funktioner. Varför bör man som användare av tjänsten skapa ett konto på MG Events?
Arrangörer kan välja att använda vår direktbetalningstjänst och då är det fördelaktigt att ha ett konto på www.mgevents.se då anmälaren kan välja att betala senare. De loggar då in när de anmäler, anmälan kopplas till anmälarens konto och anmälaren kan sedan logga in igen och betala vid ett senare tillfälle.
Det är ungefär lite som en varukorg i vilken webbutik som helst, man kan ju lägga in varor i varukorg och sedan välja att slutföra ordern genom att logga in och betala vid ett senare tillfälle. Utöver det så kan den som har ett konto också logga in och kontrollera status på sina anmälningar, se vilka som är betalda, hantera sina medlemskap som är inlagda, skicka nya bekräftelser och PM plus en del andra saker.

På MG Shops hemsida finns en flik för hundtillbehör – är detta nästa steg i er satsning?
JA! Vi har länge velat ha en egen webbutik med hundprylar i alla färger och former!
Dock så går arbetet långsamt men det går framåt!
Den 30 november förra året (2019) arrangerade ni den inofficiella hundutställningen Lussebullen 2019. Var detta första gången den går av stapeln, och hur kom ni på idén att arrangera en egen utställning?
Ja, det är första gången den går av stapeln! Nu är den slutförd det gick alldeles utmärkt! Vi körde också Stjärnskottet 2019 i närheten av Stjärnsund tidigare i år. Vi som arbetar på MarcusGården (MG kommer därifrån, alltså MG Events, MarcusGårdens Events) tycker det är roligt att arrangera utställning och vill göra det på vårt eget sätt.
Alla som arbetar på MG Events är aktiva och har varit aktiva under många år inom till exempel Svenska Kennelklubben och Svenska Hundklubben. Ibland så har den aktiva delen bestått i att träna, tävla och gå på kurs i de olika organisationerna, ibland har den aktiva delen bestått i att arbeta ideellt i styrelser, sektorer och liknande.
Att arbeta under till exempel Svenska Kennelklubben innebär att man ska hålla sig till ett regelverk som kan vara ganska omfattande och därför finns också utbildning till t.ex. CUA (Cetifierad UtställningsArrangör) vilket jag (Marcus) har gått två gånger.
Vi på MG Events har valt att följa SKK och SHK i deras regelverk. SKK har ett mer omfattande regelverk vilket säger sig själv då SKK är så pass mycket större än t.ex. SHK, SKK har haft mer tid på sig och många fler medlemmar som arbetar med regelverket.
Vi kallar våra utställningar för ”inofficiella” men egentligen skulle vi kunna säga att de är ”officiella”, ”internationella” eller varför inte ”super-duper-mega-ultra-extraordinära-intergalaktiskt meriterande utställningar”!?
SKK väljer att kalla strukturen på sina utställningar för
- Internationella
- Nationella
- Nordic
- Inofficiella
SHK väljer att kalla strukturen på sina utställningar för
- Internationella
- Nationella
MG Events väljer att kalla sina utställningar för
- Inofficiella
Vi är dock inte tvingade att kalla något alls för något alls. Vi är ett företag som brinner för att arbeta med hund!
Vi är inga konkurrenter till vare sig SKK eller SHK, vi kompletterar marknaden!
Vi har pratat med väldigt många utställare genom åren och är alla själva vana utställare, vi kom fram till att de utställningar som genererar ”officiella” titlar och meriter (inom respektive organisation) skapar en del negativa effekter, t.ex. så skapar det en del stress och press då man ju ”vill vinna” och därmed skapas också konkurrens mellan utställarna.
Det är ganska naturligt att det blir så, vi anser inte att det är fel eller på något sätt ska ändras.
Däremot så finns det ganska många som vill och då också behöver träna på att ställa hund. Inte bara att springa med hunden i ringen, utan också våga ta steget ut i det okända och svårförståeliga!
Min första upplevelse av en hundutställning var minst sagt förvirrande!
Jag läste på så gott jag kunde, jag hade med mig uppfödaren till den ras jag hade, jag fick instruktioner av uppfödare, andra kunniga, domaren, ringsekreterarna… jag gick därifrån med fler frågor än vad jag hade när jag kom till utställningen.
De flesta frågorna vi får innan utställning är t.ex. ”hur hittar jag till utställningen?”, ”var går jag efter jag har parkerat?”, ”hur får jag min nummerlapp när jag kommer?”, ”hur ska man springa i ringen?”, ”vad är en ring?” och många andra grundläggande frågor.
När vi har arbetat ideellt och arrangerat hundutställning inom t.ex. SKK så tenderar alla att fokusera på regelverket, vad som måste göras enligt regelverket (om man missar viktiga saker i regelverket så kan man annars få ett ”straff” från föreningen, alltså SKK), vad som måste rapporteras till föreningen i efterhand, hur får vi pengar och ekonomin att gå ihop och andra frågor som riktar sig till arrangemanget i helhet.
Det är bra att det är så.
Men, vår upplevelse är att utställarna blir eftersatta, eller att utställarna känner sig eftersatta, att de inte får den hjälp de behöver, att de blir glömda, att arrangemanget endast handlar om att tjäna pengar.
Därför arrangerar Marcusgården hundutställningar!
För att utställarna ska få chans att träna på åka till, komma till, vistas på och umgås på hundutställning under avslappnade former för att sedan kunna åka på ”officiella” hundutställningar och få de så länge eftertraktade titlarna och meriterna.
I egenskap av ett litet familjeföretag med ett stort hjärta har ni även startat MG-hjälpen, där ni donerar till olika organisationer. Kan du berätta mer om detta arbete?
Även då vi är ett företag som vill tjäna pengar för att överleva så har alla i företaget någon form av ideellt arbete i ryggsäcken, vi tycker alla att ideellt arbete är bra för samhället, för individen och framförallt hunden!
Hunden har länge varit människans följeslagare och förtjänar ett bra liv!
Därför så skänker Marcusgården 5 % av överskottet från hundutställningar hela 2019 till Hundstallet, det blir inte många 100-lappar men det är i alla fall ett bidrag!
Marknadsläget för hundutställningar är dock att om man räknar in lön för den tid man lägger ner så går man inte plus på arrangemanget.
Anledningen till detta är att i princip alla utställningar arrangeras under ett ideellt tak där alla (nästan alla) arbetar gratis (domare, ringsekreterare får arvode (lön), på vissa större klubbar, t.ex. länsklubbar, så får ibland ALLA funktionärer arvode, vilket ibland kan kosta 100 000-150 000kr för ETT arrangemang).
Utöver det ideella arbetet alla på Marcusgården utför/har utfört åt föreningar som arbetar med hund så finns ju även andra intressen och delar i livet.
Vi på Marcusgården har tagit fram och designat t.ex. en rosett för att stödja allas lika värde och rätt i samhället!
Rosetten är i regnbågsfärger med texten ”Love Is Love” på mittenbandet och ett hjärta på mittenknappen, trycket på sidobanden är hjärtan och är tryckt i 6 olika färger, alltså samma som regnbågsfärgerna.
5kr för varje såld rosett doneras till organisation som vi valt.
Kommande år så kommer vi att ta fram rosetter för olika ändamål, t.ex. ”Aldrig ensam” för att stötta organisationer som arbetar med psykisk ohälsa.
Vilka tips skulle du avslutningsvis vilja skicka med till den mindre erfarna hundutställare som har tänkt ställa ut på Lussebullen eller någon annan utställning framöver?
Marcusgården kommer under 2020 att arrangera hundutställning minst 4 dagar, varav en av utställningarna är en 2-dagars utställning!
- 16-17 maj i Stjärnsund
- 8 augusti i Stjärnsund
- 28 november i Avesta
Våra råd till alla som ska ställa hund oavsett om det är hos oss eller andra arrangörer är att VÅGA FRÅGA!
Det är sällan ett arrangemang är 100% felfritt, oftast så märker inte utställaren att något har gått snett eller inte gått som det var tänkt, det ingår liksom i hela upplägget.
Utställaren får på något vis köpa det, det är så det är.
Arrangören får också köpa att utställaren är frustrerad och stressad och därför ha lite överseende med det.
Om vi inte hittar förbättringsområden så kan ju inget bli bättre. ?
Till sist vill vi också informera om att MG Events och MG Shop är till försäljning!
Ni kanske undrar varför vi säljer en lönsam verksamhet?
Det är dags för nya saker!
MG Events går inte att utveckla mycket mer än design och ögongodis (www.mgevents.se GÅR att utveckla hur långt som helst men inte inom hundutställning, systemet KAN användas till egentligen vad som helst så länge det är ett förfarande med anmälan, bekräftelser, PM och/eller annat utskick. Systemet är dynamiskt och kan anpassas till vilka grenar, arter, raser, tävlingar eller, vad som helst!), systemet har fungerat i 10 år och kommer att fungera i säkert 10 år till!
MG Shop och tillverkning av rosetter är en komplett verksamhet där det fortfarande finns utrymme för utveckling, det finns några spår man kan utveckla om man vill!
De båda verksamheterna går mycket väl hand i hand!
Köper man företaget så kan man trycka på knappen dagen efter och påbörja tillverkning!
Fram tills dess att företaget sälj så fortgår verksamheten som vanligt med tillverkning och utveckling och nya kunder är välkomna!