Recension av FirstVet – veterinär i mobilen


Veterinär i mobilen FirstVet

Inlägget är reklam för FirstVet och innehåller annonslänkar.

Nuförtiden finns inte bara den fysiska veterinären som är stationerad på en klinik eller sjukhus. Hos veterinären kan du få råd, behandling och/eller en remiss. Men det är nog få som har missat att det numera även finns digital veterinärvårdsrådgivning. Med denna kan du enkelt kan nå en veterinär i mobilen via videosamtal. I denna recension av FirstVet kikar vi närmare på denna spännande möjlighet.

FirstVet är alltså en digital veterinärklinik som grundades i Sverige år 2016. I maj 2020 hade de cirka 300 000 registrerade medlemmar och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Visionen är att förenkla livet med husdjur och vara ett naturligt val för lättillgänglig rådgivning kring djurs hälsa och välmående. Om du är i behov av hjälp eller har frågor kan du kontakta FirstVets kundtjänst som har öppet på vardagar mellan klockan 09.00 och 17.00.

De veterinärer som erbjuder videosamtal via FirstVet är givetvis legitimerade i Sverige. Det förs en journal på din hund precis som hos en fysisk veterinärklinik. Genom videosamtalet, som sker genom dator, mobil eller surfplatta, får du råd och vid behov remitteras din hund vidare. Remisserna sker helt oberoende till veterinärkliniker över hela landet. Samtalen lämpar sig väl för sjukdomar och besvär som inte bedöms som akuta eller beteendefrågor.

Det är viktigt att notera att FirstVet profilerar sig som en rådgivande tjänst och skriver därför normalt inte ut receptbelagda läkemedel till din hund. Detta görs dock vid förebyggande vård av friska hundar eller vid särskilda undantagsfall. FirstVet hjälper inte heller till med receptförnyelser. De kan dock vara behjälpliga med förskrivning av till exempel fästingmedel för hundar.

Ladda ner appen!

FirstVet samarbetar med försäkringsbolag 

Vi rekommenderar och förutsätter att du har en hundförsäkring. Om så är fallet erbjuds du som kund kostnadsfria videosamtal hos FirstVet. Exakt hur villkoren ser ut och hur många kostnadsfria besök just du erbjuds kan variera mellan försäkringsbolagen. Det kan vara så att videosamtal gällande vissa specifika problem inte ingår i de kostnadsfria samtalen. Detta gäller vanligtvis exempelvis beteenderådgivning eller recept för fästingmedel inte ingår i de kostnadsfria samtalen.

Om du inte har en försäkring är det första videosamtalet gratis. Därefter kostar det 350 kronor att träffa en veterinär i mobilen på vardagar mellan klockan 08.00 och 18.00. Övriga tider kostar videosamtalet 590 kronor.

Det finns även olika priser på övriga tjänster. Om du till exempel önskar få recept för fästingmedel kostar detta mellan 99 och 199 kronor beroende på tid på dygnet. De exakta kostnaderna för olika tjänster hittar du på FirstVets hemsida.

Mer information om företagets filosofi och historia kan du få genom att läsa vår intervju med FirstVet.

Fördelar med en digital veterinär:

Det finns många fördelar med att nyttja en digital veterinärvårdsrådgivning. Några av dessa listas nedan:

God tillgänglighet 

Det kan tyvärr ibland vara svårt att få en tid för ett veterinärbesök, speciellt under vissa tider på dygnet eller året. En god tillgänglighet är en stor fördel och FirstVet har öppet alla dagar mellan klockan 07.00 och 24.00. Dessutom får du oftast hjälp inom 30-60 minuter samtidigt som du kan boka en tid som passar just dig. Om din hund är i akut behov av hjälp bör du istället kontakta närmaste öppna veterinärklinik eller djursjukhus. 

Slippa stressen

Att besöka veterinären kan vara en väldigt jobbig och stressfylld situation för hunden. Då är det skönt med ett videosamtal med en veterinär i det egna hemmet. När du rådfrågar en veterinär i bilen kan denne se hunden på ett lugnare sätt.

Stilla sin egen oro

Om det händer något, eller om man upplever att hunden inte mår bra, blir man som matte/husse/hundvakt självklart orolig och gärna vill få svar så snart som möjligt. Att då behöva vänta kan vara väldigt nervöst och jobbigt, både för dig och hunden. Genom videosamtal med en legitimerad veterinär kan förhoppningsvis oron stillas i väntan på kanske ytterligare behandling eller åtgärder. 

Slippa onödiga veterinärbesök och därmed kostnader 

Genom ett videosamtal kan veterinären göra en första bedömning huruvida du bör gå vidare med ytterligare behandlingar eller åtgärder eller om det räcker med egenbehandling. I många fall behöver hunden faktiskt inte uppsöka en fysisk veterinärklinik. Då slipper därmed både onödiga kostnader, eventuella bilresor och stress för hunden.

Så rådfrågar du en veterinär i mobilen:

  1. Du börjar med att öppna FirstVets hemsida eller ladda ner appen hos App Store eller Google Play
  2. Skapa sedan ett konto alternativt loggar in om du redan har ett konto. 
  3. Därefter lägger du in ditt/dina djur (t.ex. djurtyp, ras, födelsedatum och försäkringsnummer). Under denna flik ser du också hur många kostnadsfria besök som du har kvar per djur enligt din försäkring. 
  4. Du bokar ett videosamtal utifrån den tid som passar dig bäst. Du kan erbjudas tid inom endast några minuter beroende på vilket besvär du vill prata om. 
  5. Efter du bokat ett videosamtal får du ett SMS med påminnelse om tiden, om vilken veterinär du kommer att träffa och hur du ska gå tillväga för att påbörja samtalet. 
  6. Du för videosamtalet med veterinären via din telefon, dator eller surfplatta. Om du ska använda dator behöver du bland annat ha tillgång till webbkamera, mikrofon och högtalare.
  7. Efter besöket får du direkt tillgång till de journalanteckningar som veterinären gjort. 

Om du behöver eller vill avboka videomötet kan du göra det kostnadsfritt senast 60 minuter innan mötet skulle ske.

Så går videosamtalet till

Vid videosamtalet kommer veterinären att ställa frågor om hundens hälsa, symptom och så vidare. Veterinären kan därefter ge råd om hur du ska gå vidare. Om du själv kan behandla det kommer du att få råd kring det. Om hunden istället behöver undersökas hos en fysisk klinik kan veterinären hjälpa till med bedömning om hur bråttom det är och hänvisa eller remittera till en lämplig veterinärklinik. 

Genom att använda din telefon är det enkelt att vända kameran från dig och veterinären till hunden så att veterinären kan få en så bra bild som möjligt. Det är också möjligt att skicka bilder innan mötet för att veterinären ska kunna titta på det. Detta är särskilt bra om det till exempel är ett sår eller liknande.

Själva videosamtalet med veterinär sker upp till 10 minuter. För de andra tjänsterna erbjuds oftast längre tider, till exempel ett videomöte med en beteendeexpert.

Vår uppfattning om FirstVet

Innan det blev aktuellt med att använda oss av FirstVet skapade vi ett konto där nödvändiga uppgifter lades in för att ha detta förberett om vi skulle behöva använda oss av rådgivningen. Att slippa stressen att behöva leta upp försäkringsnummer och andra uppgifter i mer hetsiga situationer är väl värt. Vi använde FirstVet genom att ladda ner appen i App Store och allt fungerade utmärkt. 

Vi har vid två separata tillfällen använt oss av FirstVet för våra två hundar, en gång för att få fästingmedlet Bravecto utskrivet till våra hundar och en gång i ett ärende av mer medicinsk karaktär. Båda gångerna har det fungerat utmärkt med allt från att smidigt boka samtalen via appen till att genomföra videosamtalen. Det har gått fort att få en bokad tid vilket upplevs som positivt.

I det andra fallet skickade vi även bilder på såret innan mötet enligt instruktioner från veterinären. Att genomföra samtalen gick också bra. Genom att använda telefon kan du med fördel vända kameran från dig till hunden för att visa skick, eventuella symptom och så vidare. Ljud och bild var bra i samtalen.

Erfarna och kompetenta veterinärer

De veterinärer vi haft upplevs kompetenta och ställde relevanta frågor. Avseende samtalet om fästingmedel berättade veterinären att det inom kort skulle gå att hämta ut på valfritt apotek genom e-recept. Vi hade samtalet sent en kväll och hämtade enkelt ut det dagen efter istället för att behöva åka till en fysisk veterinärklinik för att få det utskrivet.

I det andra fallet ansåg veterinären att vi behövde boka en tid med en fysisk veterinär för att kolla mer noggrant på såret men bedömde det samtidigt inte akut trots att vi var oroliga. Vi har även fått alla journalanteckningar via mejl efter samtalen vilket kan vara en god idé att spara för eventuellt framtida bruk.

I appen ser man enkelt hur många kostnadsfria besök som återstår per hund.

Veterinär i mobilen First Vet app
Du ser i appen hur många kostnadsfria videosamtal som återstår.

Även om vi inte använt FirstVet särskilt många gånger har deras rådgivning varit till stor hjälp och förenklat vårt hundägande. De har kunnat stilla vår oro och vi har sluppit åtminstone ett “onödigt” veterinärbesök. Vi har bara gott att tala om FirstVet utifrån den hjälp och bemötande vi har fått, och det känns tryggt att ha en kompetent veterinär endast ett snabbt videosamtal bort vid behov.

Ladda ner appen!

Vanliga frågor om FirstVet

Vad är FirstVet?

FirstVet är ett företag som erbjuder djurägare videosamtal med veterinär i mobilen. Du kan få kostnadsfria samtal hos dem via din hundförsäkring. Via FirstVet kan du boka tid och rådfråga legitimerade veterinärer i en rad olika ärenden.

Är FirstVet gratis att använda?

FirstVet är inte gratis att använda. Sannolikheten är dock storr att du har ett antal kostnadsfria samtal per år att använda genom din djurförsäkring. Även om du inte har en försäkring är första samtalet gratis.

Hur mycket kostar FirstVet om det inte är gratis?

Kostnaden för att rådfråga veterinär i mobilen via FirstVet varierar beroende på ärende och tid på dygnet. Mellan klockan 08 och 18 kostar det 350 kronor. Övriga tider på dygnet är kostnaden 590 kronor. Vissa ärenden har dock en annan prissättning.

Hur fungerar FirstVet?

Hos FirstVet kan du rådfråga en veterinär i din mobil via ett videosamtal. Via videolänken kan du ställa frågor till veterinären och även låta denne se din hund i realtid. Det hela fungerar som ett vanligt veterinärbesök förutom att veterinären inte kan undersöka din hund fysiskt.

Sebastian Liljegren

Sebastian är vd för Contentsmedjan AB och bloggar flitigt här på Hund24. Han är en stor djurälskare och har för närvarande två hundar av rasen eurasier. Sebastian har även lång och gedigen erfarenhet av att ställa ut hund. Åtminstone för stunden har han dragit sig tillbaka från utställningsringarna för att fokusera på andra aktiviteter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen